חקר מרובעים 5 – טרפז שווה שוקיים ותכונותיו

-
-
כל תלמיד בוחר 2 ניירות אוריגאמי מתוך מניפת הדפים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הצלעות והזוויות של הנייר שקיבלתם?פרטו
-
-
תשובה 1: קיבלנו נייר בצורת ריבוע, לריבוע שתי זוגות של צלעות מקבילות.
-
-
תשובה 2: בריבוע כל הזוויות ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שוב צלע לצלע מקבילה כך שיתקבלו שני קוי הסימטריה של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח צלע אחת כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את ארבעת הקדקודים למשולשים.
-
-
הוראת קיפול:לקפל טרפז אחד על הטרפז השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: סובבו את הטרפז.
-
-
הוראת קיפול: לסובב לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הסירה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן בנקודה אדומה לקדקוד המסומן בנקודה אדומה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מה שם המרובע של הסירה ההפוכה ומה מיוחד בו?
-
לטרפז הכללי יש רק תכונה אחת- זוג אחד של צלעות מקבילות. את הטרפז שווה שוקיים ניתן לראות אותו כצורה הנחתך ממשולש שווה שוקיים כאשר קו החיתוך מקביל לבסיס המשולש.
-
-
תשובה1: צורת הסירה מרובע הנקרא טרפז שווה שוקיים עם שתי צלעות AD,BC שוות באורכן.
-
יש להדגיש שהצלע הקצר לא חייב להיות הצלע העליון כל זמן שזוג אחד בלבד של צלעות נגדיות מקבילות קיימות אז המרובע הוא טרפז ללא התייחסות לגודל אורכי הצלעות.
-
-
תשובה 2:האלכסונים של טרפז שווה שוקיים שווים באורכם. (שרטטו על הנייר המקופל עם המודד את האלכסונים ובחנו אורכם).
-
האלכסונים יוצרים שני משולשים חופפים. ADC,CBD.
-
-
תשובה 3: לטרפז שווה שוקיים יש שתי זוגות של זוויות סמוכות שוות בגודלן. לטרפז קו שיקוף אחד.
-
אם מסתכלים על הטרפז שווה שוקיים כחלק של משולש שווה שוקיים עם בסיס משותף ניתן להבין למה הזוויות הסמוכות שוות בגודלן.
-
-
תשובה 4: כמו כל טרפז, לטרפז שווה שוקיים יש זוג אחד בלבד של צלעות נגדיות מקבילות.
-
-
משימה: בחנו את הישרים המקבילים בעזרת המודד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
טבלת סיכום תכונות הטרפז
-
-
הוראת קיפול: בנייר נוסף נקפל צלע לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כך שיתקבלו שני קווי הסימטריה של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: נגזור כפי שמודגם באנימציה, כך שיתקבל רבע מהנייר.
-
-
הוראת קיפול: נקפל ברבע מהנייר שגזרנו.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילהולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע אחת לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח במעט את הנייר כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הסירה מוכנה להפלגה.
- מטרות הפעילות
הכרת התכונות המיוחדות של הטרפז שווה שוקיים שבנוסף לתכונה המשותפת לכל הטרפזים יש תכונות נוספות.
- שם הדגם
סירת דיג
מספר סידורי 5005
- רצף מומלץ
לימוד טרפז באופן כללי בשעורי כתה ד’ בלימוד נושאי המרובעים.
- על השיעור
לימוד התכונות המיוחדות של טרפז שווה שוקיים.
- ידע נדרש
הכרת המושגים מקבילות צלעות, קו סימטריה, זוויות סמוכות ואלכסונים של מרובע.
- ציוני דרך
כיתה ה- עמודים 114-115