חונכות מעצבת: הדרכת אוריגמי ככלי לטיפול בתלמידים עם בעיות התנהגות\ ד”ר דינה ורדי,פרופסור יואב ורדי ומירי גולן

מאמר זה מתאר את תכנית החונכות באוריגמי שפותחה ויושמה בבית הספר “ברושים” לילדים בעלי הפרעות רגשיות, לימודיות והתנהגותיות בתל אביב )ראה תאור של ביה”ס אצל ורדי וורדי, 2001 .)במסגרת התכנית משמשים תלמידים-בוגרים כמדריכי אוריגאמי של תלמידים צעירים, לאחר שקבלו הכשרה מיוחדת והוסמכו למלא תפקיד זה. התכנית מעוגנת בפילוסופיה הבית-ספרית המעודדת תהליכים של העצמה, חוללות והצלחה פסיכולוגית של הצוות ושל התלמידים, בידע של היתרונות החינוכיים והפסיכולוגיים של האוריגאמי כלמידה מעשית אלטרנטיבית, ובתיאוריות החונכות המעצבת. המאמר דן בתהליכי החונכות המעצבת אשר ייצרו השפעות ישירות ועקיפות בעלות מאפיינים תרפויטיים ולימודיים משמעותיים הן אצל המשתתפים והן אצל חברים אחרים במערכת הבית ספרית. ככלל, התרשמנו שלמידת האוריגאמי והוראתה על ידי תלמידי החינוך המיוחד מאפשרת להם תפיסה חיובית של יכולותיהם, הבנה טובה של תפקידם כתלמידים, שכלול הידע שלהם במונחי צורה וגיאומטריה, ושיפור הדימוי העצמי שלהם כלומדים וכחברי קהילה תורמים. להערכתנו תהליך המנטורינג אצל תלמידים עשוי להוות כלי פדגוגי וטיפולי גם במקצועות אחרים.