פעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים – ב’
-
-
כל ילד בוחר שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות, לקפל קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
משימה בקבוצות: הניחו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו לתאר את הצורה הדמיונית שהתקבלה?
-
מומלץ לבקש מהילדים לתאר את הצורה שהתקבלה. למשל אם הם אומרים “הרים”, נשאל היכן קצה ההר? מאיפה אפשר לטפס? וכו’.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את מספר הקדקודים והצלעות של המשולש.
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל את הטיול על הצלע ולעצור בקדקוד הבא (כאשר משנים את הכיוון נוצר קדקוד). כך עד שיחזרו לקדקוד שממנו יצאו בהתחלה.
-
-
פירוק והרכבה: כל זוג ילדים יניח את ארבעת המשולשים שלהם ביחד, כך שהצלע של כל משולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר ותתקבל צורה חדשה.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
בקשו מהילדים למנות את הצלעות והקדקודים של המצולעים שיצרו.
-
-
פירוק והרכבה: התקבלו מרובעים שהם מצולעים בני 4 צלעות
משולש: מצולע בן 3 צלעות.
מחומש: מצולע בן 5 צלעות.
משושה: מצולע בן 6 צלעות. -
מרובעים שהתקבלו: טרפז שווה שוקיים, ריבוע, מלבן, מקבילית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל קדקוד ולפחות בחזרה למשולש הגדול.
-
במהלך הקיפול מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים אל הקדקוד המסומן.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים אל קו הסימטריה כפי המודגם באנימציה.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים אנחנו רואים בנייר המקופל?
-
למרות שניתן לזהות מצולעים כמו מקבילית מומלץ לאפשר לילדים למצוא את המצולעים שהם מזהים ולבחון את מספר הצלעות והקדקודים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני המשולשים כפי המודגם באנימציה.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני המשולשים לפי המודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס אצבע ולהדק את הקדקוד כפי המודגם באנימציה.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לצייר ולעצב את התוצר הסופי.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל, על פי דמיונו ובחירתו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל, על פי דמיונו ובחירתו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל, על פי דמיונו ובחירתו.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
פעילות הבאה מצולעים ג
- נושא הפעילות
מצולעים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר.