חקר מרובעים 2

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים. לפעילות זו הכינו את המודד.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
שאלות לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם?מה מיוחד במצולע זה?הסבירו
-
-
תשובה: צורת הנייר הוא מצולע הנקרא ריבוע, כל צלעותיו שוות באורכן וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע המקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
רצוי לבקש מהתלמידים להדק על-ידי שימוש במושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’. ההדגמה תתבצע רק עם הנייר של המורה, אין לגעת בנייר של התלמיד ואין לתקן ולסדר את עבודתו!
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע אתם מזהים בנייר המקופל?
-
מלבן – מרובע שכל זוויותיו ישרות.
-
-
תשובה: צורת הנייר המקופל הוא מלבן – מרובע שכל זוויותיו ישרות.
-
מלבן – מרובע שכל זוויותיו ישרות.
-
-
שאלה לדיון: הניחו על השולחן את שני הניירות (הריבוע והמלבן) על מנת לבחון: במה שני המרובעים דומים?הסבירו
-
נתייחס למספר הצלעות, למספר הקדקודים ולאורכי הצלעות. במידה והילדים בשלים לכך, נבקש שיבדקו בעזרת המודד את הזוויות.
-
-
תשובה: שני המרובעים דומים: גם למלבן וגם לריבוע 4 צלעות ו- 4 קדקודים. גם לריבוע וגם למלבן יש 4 זוויות ישרות.
-
כדי למצוא את הדומה בין המרובעים: כל תלמיד יספור את מספר הצלעות ומספר הקדקודים בשתי הצורות. התלמיד יבחן את הזוויות בשתי הצורות בעזרת המודד
-
-
שאלה לדיון: הניחו על השולחן את שני הניירות (הריבוע והמלבן) על מנת לבחון: במה שני המרובעים שונים?הסבירו
-
-
שני המרובעים שונים: בריבוע כל הצלעות שוות באורכן. במלבן כל שתי צלעות נגדיות שוות באורכן.
-
כדי למצוא את השוני בין המצולעים: כל תלמיד יבחן את אורכי הצלעות של שתי הצורות בעזרת המודד.
-
-
הוראת קיפול: להניח את הריבוע כשהצד הצבעוני פונה אלינו. לקפל צלע אל הצלע המקבילה, כך שיתקבל מלבן לבן.
-
מומלץ לא לגעת בעבודתו של התלמיד, לא לתקן ולא לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה אל הצלע המקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
בכל שלבי הקיפול יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני התלמידים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה – להבין את ההוראה. 3. לבצע את הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
ההדגמה אך ורק עם הנייר של המורה, אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר כך שהצלע הקצרה תתלכד עם הצלע הנגדית לה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה את הנייר המקופל כך שיתקבל מלבן לבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע קצרה של הנייר המקופל אל קו השיקוף של הצורה, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד המסומן בנקודה אדומה.
-
לשים לב שהקדקודים המסומנים הם דקים יותר.
-
-
הוראת קיפול: יש לשים לב אילו קדקודים של הנייר המקופל מקפלים.
-
יש לשים לב שהילדים קיפלו את הריבועים המסומנים.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מרובעים ניתן לזהות בנייר המקופל? נמקו.
-
-
תשובה: זיהינו בנייר המקופל טרפז ישר זווית, ריבוע ומלבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המקופל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
מעטפה יפנית!
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו מרובעים: ריבוע, ומלבן ויבחנו את השונה והדומה בין שני המרובעים.
- התלמידים יחקרו את הקשר בין אורכי הצלעות וסוגי המרובעים .
- שם הדגם
מעטפה
מספר סידורי: 3015
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
במהלך קיפול הדגם התלמידים יחקרו את השונה והדומה בין הריבוע והמלבן על-ידי פירוק והרכבה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מצולעים, זווית ישרה.
- ציוני דרך
כיתה ג – עמוד 36 | מילון מונחים בגיאומטריה
אלה רייט
ינואר 28, 2019כיתה: ד’
נושא השיעור: מלבן וריבוע
האם לימדתם את הנושא לפני: למדנו את הנושא קודם, דיברנו על המושגים כגון: מלבן, מרובע, ריבוע, אך עדיין קשה לתלמידים להבין את ההבדל ולהגיע לכלל.
מהם המושגים שנלמדו בשיעור: צלעות מקבילות, צלעות מאונכות, זווית ישרה, מרובע, מאפיינים, קווים, קדקודים.
האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי: כן, במהלך השיעור לילדים הייתה אפשרות לראות את ההנדסה ולחוש אותה בעזרת הקיפול. בהתחלה הם היו עסוקים רק בקיפול, אך אחרי כמה זמן כשהבינו שלא קרה שום דבר אם לא מקפלים נכון וניתן לתקן, התחילו ממש לחקור את הנושא. בגלל שהשיעור משלב גם עבודה בקבוצות, הייתה להם גם אפשרות לשמוע אחד את השני ולקבל ידע חדש מהחברים.
מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של התלמידים: הנדסה היא תחום שבדרך כלל לא הולך קל, לילדים קשה לדמיין וקשה לראות את הצורות ואת המושגים הקשורים. לכן, בעזרת הקיפול הם הצליחו להמחיש את מה שהם שמעו לפני והצליחו לבדוק באופן עצמאי את המושגים ואת התכונות.
האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי: לא פעילות עצמה, אך הדרך בהחלט כן. הקיפול מאפשר לגוון ולהמחיש, מאוד חשוב בבית הספר יסודי וגם עוזר למורה ללמד, במיוחד במקרה של תלמיד מתקשה.
האם סייעת לתלמידים: זה היה שיעור מספר 2 באותה כיתה ולכן התלמידים מראש יגעו שאין עזרה. הדרך היחידה לקפל לבד ולנסות. אני יכולתי פשוט לחזור על הקיפול שלי מול התלמיד המתקשה.
האם היה שיח מתמטי: כמובן. ברגע שהתלמידים עבדו בקבוצות, היה ניתן לשמוע איך הם משתמשים במושגים ומנסים להוכיח אחד לשני. למשל, ילד אחד אמר:” אתה לא רואה שזה לא שווה? אני בדקתי עם המודד וזה לא…” היה ממש יפה לראות אותם משתמשים במה שעשינו לפני…
מה היה החלק המשמעותי עבורכם: קודם כל שימוש באמצעים שהשתמשנו בהם לפני והסברים של הילדים, וכמובן כפי שכתבתי גם על השיעור הקודם, השתתפות של הילדים המתקשים בשיעור, זה ההישג מספר 1 עבורי.
מה היה חסר בפעילות: לא היה חסר משהו.
האם האתר סייע לכם: כמובן. ללא האתר הייתי הולכת לאיבוד, כי גם אני מקפלת בעזרתו.
חנה אלימלך צור
פברואר 4, 2019רפלקציה מס’ 2: חנה אלימלך צור
נושא השיעור: מרובעים ג, שיעור שלישי באוריגאמי שבהם למדנו וחזרנו בחוויה, על הנושאים שלימדתי.
המושגים שנלמדו: מצולע, קדקוד, צלע, זוויות ישרות, מרובעים, ריבוע, טרפז, משולש, מרובע, מחומש, צלעות שוות, צלעות מקבילות. תכונותיו של הריבוע, צלוות שוות וארבע זוויות ישרות.
הפעילות ביססה מושגים מתמטיים וידע מתמטי: בכך שהבחנו בין מלבן לריבוע וביסוס המושגים צלע וקודקוד.
הפעילות חידשה ידע מתמטי באמצעות חיבור שני המשולשים. דרך חיבור המשולשים הילדים נחשפו למצולעים שונים.
הפעילות חידשה לי בכך שהעברתי את הכוח לתלמידים בשיעור, ללא סיוע שלי בקיפול הנייר.
סייעתי לתלמידים בכך שעברתי בין שולחנות התלמידים והדגמתי להם דרך הנייר שלי כיצד לקפל והפניתי גם את תשומת לבם גם להדגמת הקיפול באתר.
השיח המתמטי בכיתה בא לידיי ביטוי בחשיפת המושגים המתמטיים בצורה ברורה ומדויקת.
החלק המשמעותי בשיעור עבורי היה שהצלחתי לא לגעת בעבודות התלמידים ולאפשר להם להתנסות בכוחות עצמם. כמו כן גם ההתנסות באתר הייתה עבורי משמעותית. משום שהאתר הדגים לתלמידים בצורה טובה ומוחשית את קיפול המצולעים ואת המצולעים המתקבלים דרך הקיפול, דבר שאפשר גם לתלמידים החלשים להיות פעילים בשיעור.
לסיכום: הפעילות אפשרה התנסות חקר וסקרנות בקרב הלומדים ניכר שהתלמידים נהנו ואני כמורה למדתי על עצמי שאני גם מסוגלת להתקדם וללמוד ולהיות באיפוק גם כשאני רגילה לשלוט הגעתי למצב שלא נגעתי להם בעבודה ואפילו התרגשתי ושמחתי לעמוד ליד כל מי שלא הצליח ולחזור על הפעולה עוד ועוד עד שהצליח, השמחה הייתה כפולה כי גם התלמיד שמח שהצליח. למדתי שאפשר לתת חווית הצלחה גם לתלמיד שלא מסוגל דברים אחרים ובזה הוא כן מצליח. יותר להאמין בתלמידים. יש ערך מוסף שכל הילדים בלי יוצא מן הכלל עובדים, גם חזקים וגם חלשים.
תודה על הזכות ללמוד ולהעביר הלאה.
חנה אלימלך צור
פברואר 4, 2019רפלקציה מס’ 2: חנה אלימלך צור
כיתה א
נושא השיעור מרובעים ג,
שיעור שלישי באוריגאמי
בהם למדנו וחזרנו בחוויה, על הנושאים שלימדתי.
המושגים שנלמדו: מצולע, קדקוד, צלע, זוויות ישרות, מרובעים, ריבוע, טרפז, משולש, מרובע, מחומש, צלעות שוות, צלעות מקבילות. תכונותיו של הריבוע, צלוות שוות וארבע זוויות ישרות.
הפעילות ביססה מושגים מתמטיים וידע מתמטי: בכך שהבחנו בין מלבן לריבוע וביסוס המושגים צלע וקודקוד.
הפעילות חידשה ידע מתמטי באמצעות חיבור שני המשולשים. דרך חיבור המשולשים הילדים נחשפו למצולעים שונים.
הפעילות חידשה לי בכך שהעברתי את הכוח לתלמידים בשיעור, ללא סיוע שלי בקיפול הנייר.
סייעתי לתלמידים בכך שעברתי בין שולחנות התלמידים והדגמתי להם דרך הנייר שלי כיצד לקפל והפניתי גם את תשומת לבם גם להדגמת הקיפול באתר.
השיח המתמטי בכיתה בא לידיי ביטוי בחשיפת המושגים המתמטיים בצורה ברורה ומדויקת.
החלק המשמעותי בשיעור עבורי היה שהצלחתי לא לגעת בעבודות התלמידים ולאפשר להם להתנסות בכוחות עצמם. כמו כן גם ההתנסות באתר הייתה עבורי משמעותית. משום שהאתר הדגים לתלמידים בצורה טובה ומוחשית את קיפול המצולעים ואת המצולעים המתקבלים דרך הקיפול, דבר שאפשר גם לתלמידים החלשים להיות פעילים בשיעור.
לסיכום: הפעילות אפשרה התנסות חקר וסקרנות בקרב הלומדים ניכר שהתלמידים נהנו ואני כמורה למדתי על עצמי שאני גם מסוגלת להתקדם וללמוד ולהיות באיפוק גם כשאני רגילה לשלוט הגעתי למצב שלא נגעתי להם בעבודה ואפילו התרגשתי ושמחתי לעמוד ליד כל מי שלא הצליח ולחזור על הפעולה עוד ועוד עד שהצליח, השמחה הייתה כפולה כי גם התלמיד שמח שהצליח. למדתי שאפשר לתת חווית הצלחה גם לתלמיד שלא מסוגל דברים אחרים ובזה הוא כן מצליח. יותר להאמין בתלמידים. יש ערך מוסף שכל הילדים בלי יוצא מן הכלל עובדים, גם חזקים וגם חלשים.
תודה על הזכות ללמוד ולהעביר הלאה.