מרובעים: מיון מרובעים (ריבוע, דלתון, מעוין ומקבילית)

-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הנייר שקיבלתם?
-
-
תשובה: הנייר בצורת ריבוע שבו 4 צלעות שוות באורכן וזוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי, כך שיתקבל משולש. (לקפל בשני הדפים שקיבלתם).
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד שיתקבל משולש קטן יותר. (לקפל בשני הדפים שקיבלתם).
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הקיפול לריבוע לבן. (לפתוח בשני הדפים שקיבלתם).
-
.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על שני הישרים שנוצרו לאחר שקיפלנו ופתחנו את הנייר ? נמקו
-
-
תשובה: אלכסון מחבר שני קדקודים נגדיים. ולכן שני הישרים הם האלכסונים של הריבוע. והם מאונכים, חוצים זה את זה ושווים זה לזה. האלכסונים הם גם קווי הסימטריה של הריבוע.
-
מומלץ להדגיש שהאלכסונים הם קווי הסימטריה של הריבוע. מכיון שכל אחד מהאלכסונים מחלק את הריבוע לשני משולשים שווה שוקיים ישרי זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שתי הצלעות הסמוכות לאלכסון של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לתת למצולע שהתקבל מהקיפול? מה מיוחד לגביו.
-
כשאנחנו שואלים מה מיוחד לגבי הצורה. אנחנו מתכוונים לתכונות של המצולע.
-
-
תשובה: למצולע שהתקבל ארבע צלעות, ולכן הוא מרובע. המצולע שהתקבל הוא גם דלתון מכיון שיש לו שתי זוגות של צלעות סמוכות שוות באורכן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד שהזווית שלו ישרה לפי הסימון ולפתוח.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על האלכסונים של הדלתון.
-
-
תשובה: לדלתון שני אלכסונים. והם מאונכים זה לזה. אחד מהאלכסונים הוא גם קו הסימטריה של הדלתון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזוג השני של הצלעות הסמוכות של הדלתון אל האלכסון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לתת למצולע שהתקבל מהקיפול? ומה מיוחד לגביו?
-
כשאנו שואלים מה מיוחד לגבי הצורה אנו מתכוונים לתכונות של הצורה.
-
-
תשובה: למצולע שהתקבל 4 צלעות שוות באורכן, וכל שתי זוויות נגדיות שוות זו לזו. (ואינן זוויות ישרות.) והאלכסונים מאונכים זה לזה. ולכן המצולע הוא מעוין.
-
מומלץ לסכם כאן את תכונות המעוין שהתקבל.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מה דומה ומה שונה בין האלכסונים של הריבוע והמעוין.
-
-
דומה באלכסונים של המעוין והריבוע: האלכסונים חוצים זה את זה, ומאונכים זה לזה. והם גם קווי הסימטריה של הריבוע והמעוין.
-
-
שונה באלכסונים של המעוין והריבוע: בריבוע האלכסונים שווים זה לזה באורכם. במעוין האלכסונים אינם שווים באורכם זה לזה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים של האלכסון הארוך לפי הסימון.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע התקבל? נמקו
-
-
שאלה לדיון: התקבל משולש שווה שוקיים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לתת למצולע שהתקבל מהקיפול? מה מיוחד לגביו?
-
כשאנחנו שואלים מה מיוחד לגבי המצולע, אנו מתכוונים לתכונות של המצולע.
-
-
תשובה: למרובע שהתקבל זוג אחד של צלעות מקבילות. ולכן הוא נקרא טרפז.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים.
-
-
הוראת קיפול: להחזיק במקור ולמשוך במעט
-
-
הוראת קיפול: להפריד בין שני המשולשים של המקור. ולהזיז את המקור על-ידי תזוזה של כל הדגם.
-
-
הוראת קיפול: לצייר עיניים לציפור ולסובב את הדגם, כך שתתקבל ארנבת. ניתן לצייר את אף הארנבת.
-
-
ציפור ארנבת.
- מטרות השיעור
התלמידים יחקרו את התכונות של הריבוע, המלבן, הדלתון, המעוין והטרפז.
התלמידים יחקרו את המרובעים: ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה.
- שם הדגם
ציפור ארנבת
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
פעילות בהרצה
בפעילות זו התלמידים יחקרו את המרובעים שלהם שתי זוגות של צלעות מקבילות. ריבוע, מעוין ודלתון. ומרובע שלו זוג אחד של צלעות מקבילות, הטרפז. ויבחנו את האלכסונים והישרים המאונכים במרובעים. ובסוף הפעילויות יצרו ציפור שהיא גם ארנבת.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
ישרים מקבילים, ישרים מאונכים, זוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ד – עמוד 35 | מילון מונחים בגאומטריה
- חומרים
2 דפי אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, מודד, טושים בשני צבעים.