אלכסון וקווי סימטריה במרובעים 1/2

-
-
כל תלמיד יבחר נייר אוריגאמי ממניפת הצבעים ודף עבודה.
לפעילות זו הכינו את המודד ושני טושים צבעוניים (אדום וכחול).
-
מומלץ להדפיס את דף העבודה ולחלק אותו לתלמידים.
מומלץ גם לשיעור סיכום.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם?מה מיוחד במצולע הזה? הסבירו.
-
-
תשובה: הנייר בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות באורכן וכל זוויותיו ישרות.
-
מומלץ להציג את התשובה רק לאחר שהתלמידים בחנו את הנייר בצורת ריבוע.
-
-
שאלה לדיון: האם ניתן לקפל את הנייר בצורת ריבוע שקיבלתם ל- 4 משולשים חופפים בעזרת-2 קיפולים בלבד? נמקו.
-
יש לבקש מהתלמידים להסביר מדוע לדעתם המשולשים חופפים.
-
-
תשובה: כדי לקבל 4 משולשים חופפים – ראשית, הצמדנו קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
בקיפול השני, הצמדנו קדקוד לקדקוד (בצלע הארוכה) ופתחנו בחזרה לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: מהן צורות חופפות? נמקו.
-
-
תשובה: שתי צורות הן חופפות כאשר ניתן לשים צורה אחת על האחרת, באופן כזה שתכסה אותה בדיוק.
צורות חופפות הן בעלות מידות זהות.
-
זוויות וצלעות בהתאמה הן מושג המפותח בכתה ז’.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את קווי הקיפול שהתקבלו בנייר בצורת ריבוע לאחר הקיפול. נמקו.
-
-
תשובה: הקטעים שהתקבלו בנייר בצורת ריבוע הם אלכסונים.
אלכסון במצולע הוא קטע שמחבר שני קדקודים נגדיים.
-
מומלץ להציג את התשובה רק לאחר שהתלמידים מצאו את האלכסונים בעצמם.
-
-
שאלה לדיון: הקטעים שהתקבלו מהקיפול של הנייר הם אלכסונים. האם ישנה עוד תכונה לאותם קטעים?נמקו
-
-
תשובה: הקטעים שהתקבלו בנייר בצורת ריבוע לאחר הקיפול הם גם קווי הסימטריה של הריבוע מכיוון שבקיפול צד אחד מכסה את הצד השני בדיוק. שני המשולשים חופפים.
-
מומלץ להציג את התשובה רק לאחר שהתלמידים מצאו את האלכסון ואת קווי הסימטריה בעצמם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בחזרה את הקדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים לקדקודים לקדקוד השלישי כפי שמודגם באנימציה.
-
בהוראות הקיפול נשתמש במונחים זווית ישרה וזווית חדה. זו הזדמנות לבדוק האם התלמידים יודעים לזהות את הזווית הישרה במשולש.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפולים בחזרה לריבוע.
-
-
משימה: סמנו בריבוע – ב צבע אדום את קווי הסימטריה שהם גם אלכסונים.
סמנו בצבע כחול את קווי הסימטריה שאינם אלכסונים.
-
-
תשובה1: קווי הקיפול המסומנים באדום הם קווי הסימטריה של הריבוע. הקווים הם גם אלכסונים מכיוון שהם מחברים קדקודים שאינם סמוכים.
-
-
תשובה 2: קווי הקיפול המסומנים בכחול גם הם קווי הסימטריה של הריבוע. קווים אילו אינם אלכסונים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בחזרה את הקדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הצורה שקבלנו.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם הפכו את הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודי הריבוע לאלכסון כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצידו השני.
-
-
משימה: בחנו את השרטוטים על הדף
אילו מהאלכסונים במשושה הם גם קווי סימטריה שיקופית? אילו מהאלכסונים מחלקים את הצורה לשתי צורות חופפות? נמקו.
-
-
תשובה 1: בשרטוט בצורת משושה ישנו רק אלכסון אחד שהוא גם קו סימטריה שיקופית.
אלכסון זה AD מחלק את המשושה המשורטט לשני טרפזים חופפים.
-
המשך חקר האלכסונים במשושה יופיע בסיכום השיעור.
-
-
תשובה 2: האלכסונים AD, BE ,FC מחלקים את המשושה לשתי צורות חופפות.
-
-
הוראת קיפול: פתחו מעט את שני הטרפזים כאשר הנייר מונח על השולחן.
-
יש להדגיש בפני התלמידים לקפל על השולחן. קיפול באוויר יגרום לכך שהקיפולים יפתחו!
-
-
הוראת קיפול: לשטח את הקיפול כפי שמופיע באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם הפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את את הקדקוד המסומן.
-
מומלץ לתת לתלמידים למצוא את הזווית הישרה בכוחות עצמם.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח משולש אחד קטן מהקיפול שעשינו כעת.
-
-
הוראת קיפול: להכניס פנימה את המשולש הקטן שפתחנו.
-
-
הוראת קיפול: לצייר עיניים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שיעור הבא: סיכום השיעור
- מטרות הפעילות
- התלמידים ישתמשו במושג אלכסון. התלמידים יבנו ויזהו אלכסונים במצולע.
- התלמידים יחקרו תכונות של מרובעים על פי תכונות הסימטריה.
- שם הדגם
כלבלב וילדה
מספר סידורי: 4004
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יזהו ויבחנו את האלכסונים שיופיעו במהלך הקיפול. התלמידים יבחינו בין אלכסונים שהם גם קווי סימטריה לבין אלכסונים שאינם קווי הסימטריה במרובעים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. לאחר שיעור זה מומלץ ללמד את שיעור הסיכום.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
קדקודים סמוכים ונגדיים, מצולעים, סוגי משולשים, סוגי מרובעים
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ד – עמודים 33, 41
כיתה ה – עמוד 33
כיתה ו – חזרה על החומר
- חומרים
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ מודד ושני טושים בצבעים שונים.
אלכסונים כקווי סימטריה (מומלץ להדפיס דף עבודה לכל תלמיד)