גובה במשולשים – דגל ומגן דוד

-
-
כל תלמיד יבחר נייר בצורת ריבוע.
-
רצוי לחלק ניירות כחולים, תכלת או קרובים לצבע מגן דוד. (להוציא את הצהובים והשחורים החבילה)
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי, כך שיתקבל משולש.
-
-
שאלה לדיון: מהן מידות הזוויות במשולש? נמקו
-
מומלץ לאפשר לתלמידים להסביר איך הם הגיעו למסקנה לגבי מידת הסיבוב של הזווית.
-
-
תשובה: למשולש זווית ישרה ושתי זוויות של ° 45
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן בחנתם את הזוויות של המשולש?
-
-
תשובה: שני משולשים יוצרים את הריבוע. קו הגזירה הוא חוצה הזווית של הזווית הישרה.
-
הסבר: קו הקיפול הוא חוצה זווית, ולכן שתי זוויות במשולש הן 45 מעלות. הזווית הנוספת, היא הזווית הישרה של הריבוע ולכן הזווית בת ° 90 .
הסבר נוסף: סכום הזוויות במשולש ° 180 זווית אחת זו הזווית של הריבוע ° 90 ולכן נחשב באופן הבא:
90=180-90
90:2=45
-
-
שאלה לדיון: בידקו עם החבר שיושב לידכם, האם מכל שני משולשים ניתן ליצור את המגן דוד?
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על המגן דוד שקיבלתם? הסבירו
-
אמנם יש בהרכבת שני משולשים שווה שוקיים ישר זווית צורת מגן דוד אבל מגן דוד בנוי משישה משולשים שווה צלעות ומשושה משוכלל שהוא גם מורכב משישה משולשים שווה צלעות.
-
-
תשובה: המשולשים שלנו הם משולשים שווה שוקיים, ישרי זווית. המשולש של המגן דוד הוא משולש שווה צלעות.
-
-
משימה: בחרו נייר נוסף ובידקו האם תוכלו ליצור מהנייר שלכם משולש שווה צלעות?
-
לפני המעבר לשלב הבא, מומלץ לאפשר לתלמידים לנסות ליצור את המשולש. התלמידים יגלו שכמעט כל המשולשים שהם יצרו הם שווה שוקיים, או שונה צלעות. בשלב הבא נלמד אותם ליצור משולש שווה צלעות.
-
-
בחרו נייר נוסף ממניפת הצבעים.
-
רצוי לחלק ניירות כחולים, תכלת או קרובים לצבע מגן דוד. (להוציא את הצהובים והשחורים החבילה)
-
-
משימה: סמנו את הזוויות הישרות של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: ליצירת משולש שווה צלעות נקפל את הריבוע צלע לצלע מקבילה כך שיתקבל מלבן ולפתוח בחזרה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים המסומנים ב-א לנקודה הצהובה. לשים לב שהקדקודים המוסומנים בעיגול אדום יראו כמו באיור.
-
-
הוראת קיפול: מומלץ לבדוק שהקיפול שלכם נראה כמו באיור. דייקו בהתאם לאיור.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי משולשים אתם מזהים בנייר המקופל? נמקו
-
-
תשובה: בצורה שקיפלנו גילינו משולש ישר זווית שיש לו זווית אחת ישרה, משולש קהה זוויות שיש לו זווית אחת קהה ומשולש שווה צלעות וחד זווית שכל זוויותיו חדות.
-
-
שאלה לדיון: מאילו מהמשולשים ניתן לדעתכם ליצור מגן דוד? נמקו
-
-
תשובה: ניתן ליצור מגן דוד מהמשולש המסומן בכחול, משולש שווה צלעות, חד זווית.
-
-
גזירת המשולשים: גיזרו את המשולשים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: את שני המשולשים, ישר זווית וקהה זווית שונה צלעות נניח בצד. הקיפול בשלב הבא יהיה במשולש שווה הצלעות.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הצלע BC לצלע BA ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הצלע AC לצלע AB ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הצלע AC לצלע BC ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נסמן בנקודה את מפגש הקטעים של המשולש.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את שלושת הקטעים שנוצרו לאחר הקיפול. מה גיליתם?
-
קיפול של קטע לצלע המשולש מוכיח שכל זווית היא 90 מעלות. (חצי מ- 180 מעלות).
-
-
תשובה: שלושת הקטעים הם אנכים לצלעות מול הקדקודים ולכן הם גבהים של המשולש שווה צלעות.
-
גובה במשולש: קטע שקצהו אחד בקדקוד, קצהו האחר על הצלע שמולו או על המשכה והוא מאונך לצלע זאת.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הצלע כפי המוגדם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לנעילת המשולשים, פיתחו משולש אחד המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: היכן שמסומן משולש אדום, נכניס מתחת למשולש. והיכן שהחץ השחור המשולש יהיה מעל. (כמו שסוגרים קופסאת קרטון).
-
-
המגן דוד מוכן.
-
-
מגן דוד- בשנת 1897 אימץ הקונגרס הציוני הראשון דגל לתנועה הציונית שבמרכזו מגן דוד כחול.
-
-
לקיפול הדגל: כל תלמיד יקבל נייר בצורת מלבן (נייר מדפסת A4).
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על כל שתי צלעות סמוכות במלבן? נמקו
-
-
תשובה: כל שתי צלעות סמוכות במלבן מאונכות והן גם משמשות כגובה במלבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה ולפתוח. לקפל צלע קצרה לצלע קצרה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לגזור לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המלבן הגזור לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המלבן המקופל לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המלבן המקופל לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המלבן המקופל לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: נדביק את המגן דוד על הדגל.
-
-
משימת סיכום: הדביקו במחברת את שני המשולשים שגזרתם. (ישר זווית וקהה זווית) ושרטטו את הגבהים של כל משולש.
- פעילות מומלצת ליום העצמאות
- מטרות הפעילות
התלמידים יחקרו את הגבהים במשולשים שונים.
התלמידים יזהו ויבחנו את המושג גובה קדקוד, צלע שממול וכו.
התלמידים יבחנו את הצלעות הסמוכות במלבן המשמשות גם כגובה במלבן.
- שם הדגם
מגן דוד, דגל
מספר סדורי: 5023
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
הפעילות מתאימה גם ליום העצמאות וליום ירושלים.
התלמידים יצרו מגן דוד ובמהלך הקיפול יבחנו את סוגי המשולשים שנוצרו בקיפול ואת הגובה במשולש שווה צלעות. בסוף השיעור התלמידים יקבלו משימה שבה יצטרכו למצוא את הגבהים במשולש ישר זווית שונה צלעות. בשיעור זה התלמידים יקפלו גם דגל וימצאו את הגובה במלבן.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
משולשים, זוויות
- תכנית לימודים
-
- חומרים
3 ניירות אוריגאמי,דבק, מספריים ונייר בגודל A4