לב הסימטריה

-
-
משימה: לקפל קיפול אחד בנייר על פי בחירתכם
-
מומלץ לחלק נייר אוריגאמי לכל ילד ולבקש שיקפלו באופן חופשי על פי רצונם
-
-
משימה : פיתחו את הנייר שקיפלתם וסמנו בטוש את הקו שנוצר בעקבות הקיפול
-
כשהתלמידים מסמנים את הקו שיעזרו במודד
-
-
שאלה לדיון: האם שני המצולעים משני צידי הקו יכסו זה את זה בדיוק אם נקפל לפי הקו שלכם?
-
חשוב לתת לתלמידים הרגשה טובה גם כשהקו אינו סימטרי אנחנו צריכים שחלק לא יהיו סימטריים.
-
-
שאלה לדיון: האם שתי הצורות מכסות זו את זו או אינן מכסות זו את זו?נמקו
-
לא נשתמש במושגים חצי או שווה אלא במושג צורה מכסה צורה.
-
-
שאלה לדיון: האם הישר שסימנתם בנייר הוא קו הסימטריה?נמקו
-
-
הוראה: הניחו בצד את הנייר שקיפלתם וקחו נייר חדש.
-
ניתן ליצור בכיתה לוח שעליו מודבקים בצד אחד הניירות עם קו הסימטרייה ובצד השני ללא קו הסימטריה.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שקיבלתם? ומה מיוחד במצולע הזה?
-
לחלק נייר חדש.
-
-
תשובה: ריבוע, בריבוע כל הצלעות שוות והזוויות ישרות.
-
להראות את התשובה רק לאחר שהתלמידים בחנו את הריבוע והתקיים דיון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
-
מומלץ לומר לתלמידים להדק את הקיפול
‘אצבע נוסעת על הקיפול’
-
-
שאלה לדיון: מה השתנה בנייר לאחר שקיפלתם ופתחתם?
-
-
תשובה: נוצר לנו קו ושני מלבנים
-
-
שאלה לדיון: האם הקו שנוצר על הנייר לאחר הקיפול הוא קו סימטרייה? נמקו.
-
-
תשובה: שני המלבנים משני צידי הקו מכסים זה את זה בקיפול ולכן הקו הוא קו סימטריה.
-
מומלץ להראות את התשובה רק לאחר שהיה דיון בכיתה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כך שיתקבל מלבן
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח לריבוע הגדול.
-
-
משימה: ציירו בטוש את שני הקוים שקיבלתם האם אלו קוי סימטריה? נמקו.
-
מומלץ להעזר במודד בכדי שהקווים יהיו ישרים.
-
-
תשובה: שני קוים הכחול והאדום הם קוי סימטריה של הריבוע מכיון שכל קו מחלק את הריבוע לשני מלבנים המכסים זה את זה.
-
מומלץ להראות את התשובה רק לאחר שהיה דיון בכיתה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים סמוכים למפגש קווי הסימטריה.
-
-
שאלה לדיון: אילו מהקוים הם קוי סימטריה של המחומש? נמקו.
-
-
תשובה: קו הסימטריה של המחומש הוא הקו המפריד בין שני טרפזים ישרי הזווית.
-
מומלץ להראות את התשובה רק לאחר שהיה דיון בכיתה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד שני.
-
-
הוראת קיפול:לקפל את הקדקוד של המחומש אל הצלע שמולו.
-
-
הוראת קיפול :להפוך לצד שני.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הצלע הקצרה של המלבן אל קו הסימטריה
-
-
שאלה לדיון: האם הקו הוא עדיין קו הסימטריה?נמקו
-
-
תשובה: הקו אינו קו הסימטריה מכיון ששני צידי הקו אינן מכסים זה את זה.
-
-
שאלה לדיון: איזה קיפול יהפוך את הקו לקו הסימטריה?
-
-
תשובה: קיפול הצלע של הריבוע הלבן אל הקו יהפוך את הקו לקו סימטריה.
-
-
תשובה: שני המלבנים משני צידי הקו מכסים זה את זה בקיפול ולכן הקו הוא קו סימטריה.
-
מומלץ להראות את התשובה רק לאחר שהיה דיון בכיתה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד שני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את ארבעת הקדקודים לפי הסימון
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לפי הסימון
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הלב מוכן
-
-
שאלה לדיון : היכן ניתן לזהות את קו הסימטריה של הלב ?נמקו.
-
-
משימת סיכום : קפלו בנייר אוריגאמי חדש ארבעה קפלים ברצף, על פי בחירתכם. ובחנו : אילו מהישרים שנוצרו הם קווי סימטריה?נמקו
-
-
שאלת סיכום: הביטו בכיתה ובסביבתכם היכן אפשר לזהות את קו הסימטרייה?