מעטפת המצולעים

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שקיבלתם?
באיזה אופן בחנתם את סוג המצולע?
-
בפעילות זו נמיין את המצולעים על-פי מספר הצלעות.
-
-
תשובה: הנייר הוא מרובע.
למצולע בעל 4 צלעות ו- 4 קדקודים קוראים מרובע. מרובע מיוחד זה קוראים גם ריבוע.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי ולפתוח ( בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי ולפתוח( בשני הניירות).
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר המשולשים שהתקבלו. האם כולם מכסים אחד את השני בדיוק?
-
שתי צורות חופפות כאשר ניתן להניח צורה אחת על האחרת כך שתכסה אותה בדיוק.
-
-
תשובה: בריבוע זיהינו ארבעה משולשים גדולים המכסים אחד את השני בדיוק, וארבעה משולשים קטנים שגם מכסים אחד את השני בדיוק.
-
שתי צורות חופפות כאשר ניתן להניח צורה אחת על האחרת כך שתכסה אותה בדיוק. על מנת לא לבלבל את התלמידים עם מושגי הדמיון וחפיפה הנלמדים בשלב מאוחר יותר יש לדבר על על כיסוי מדויק.
-
-
משימה: סמנו שתי נקודות משני צידי קו השיקוף כפי שמודגם באנימציה ( בשני הניירות).
-
ייתכן שהתלמידים לא מכירים את מושג “קו השיקוף”. אפשר להסביר את זה כמקום ששמים מראה ורואים בה מה שיש בדיוק בצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הנקודה הרחוקה מעבר לקו השיקוף כפי שמודגם באנימציה ולפתוח ( בשני הניירות).
-
אם מתייחסים למראה וקווי שיקוף יש להראות שניתן לשים את המראה לא רק מאוזן אבל גם מאונך וגם משופע. אם בכתה בחרו לעשות את היחידה של שיקוף לפני הזזה אז זה נלמד בתוך הנושא.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הנקודה הרחוקה מעבר לקו השיקוף כפי שמודגם באנימציה ולפתוח ( בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לסמן בנקודה אדומה את מפגש קווי השיקוף כפי שמודגם באנימציה ולקפל אל הנקודה האדומה את הקדקוד ולפתוח (בשני הניירות).
-
בשלב זה חשוב לבקש תחילה מהתלמידים לסמן נקודה אדומה במפגש קווי השיקוף ורק לאחר שבדקתם שכולם סימנו לבקש שיקפלו את הקדקוד אל הנקודה האדומה.
-
-
הוראת קיפול: לסמן בנקודה אדומה את מפגש שני קווי שיקוף ולקפל את הקדקוד אל הנקודה האדומה (בשני הניירות).
-
בשלב זה חשוב לבקש תחילה מהתלמידים לסמן נקודה אדומה במפגש הישרים. ורק לאחר שבדקתם שכולם סימנו לבקש שיקפלו את הקדקוד אל הנקודה האדומה.
-
-
הוראת קיפול: לסמן בנקודה אדומה את מפגש קווי שיקוף ולקפל את הקדקוד אל הנקודה האדומה (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה רק בנייר אחד.
-
לשים לב שיש כבר סימני קיפול התלמידים צריכים לסגור את הטרפז. מהשלב הזה הם יקפלו רק בנייר אחד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בחזרה את הקדקוד אל הנקודה הרחוקה מעבר לקו השיקוף כפי שמודגם באנימציה (בנייר אחד בלבד).
-
לשים לב שהקיפולים מסומנים.
-
-
הוראת קיפול: לסגור את המשולש מעל המשולש שקיפלנו כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כך שיכסה את המשולש הלבן הקטן כפי שמודגם באנימציה ולפתוח (בנייר אחד בלבד).
-
חשוב לא לגעת לתלמיד בנייר ולהדגים רק עם הנייר של המורה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שוב את הקדקוד ולהכניס אותו לכיס כפי שמודגם באנימציה.
-
-
להכניס כרטיס ברכה ולסגור
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המעטפה שיצרתם אילו מצולעים אתם מזהים במעטפה?הסבירו
-
-
תשובה: במעטפת המצולעים גילינו מצולע בן 6 צלעות הנקרא משושה ושלושה מצולעים בני 4 צלעות הנקראים מרובעים והמעטפה כולה שהיא בצורת ריבוע.
-
גם המעטפה כולה היא מרובע אפשר לציין זאת.
-
-
משימה: בחנו אילו סוגי מצולעים התקבלו בנייר בנוסף שקיפלתם ופתחתם? צבעו כל מצולע בצבע שונה.
-
חשוב לשיים את המצולעים לפי מספר הצלעות. משולש – 3 צלעות, מרובע 4 צלעות מחומש 5 צלעות וכך הלאה.
לאחר שהתלמידים יצבעו וישיימו ניתן לתלות את תמונות המצולעים בכיתה.
- מטרת הפעילות
- התלמידים יבנו מצולעים דרך קיפולי נייר, ימיינו את המצולעים שהתקבלו לפי מספר הצלעות (משולשים, מרובעים וכו’) וישיימו אותם.
- התלמידים יחקרו מצולעים בעזרת קיפולי נייר
- זיהוי מצולעים כלולים במצולע אחר..
- שם הדגם
מעטפה וכרטיס ברכה.
מספר סידורי: 1003/1
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. המיון נעשה על-פי מספר הצלעות במצולע. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מושגי מצולע, מרובע, ריבוע, צלעות, קו שיקוף, נקודה, קדקוד.
- ציוני דרך
כיתה א – עמוד 21
- חומרים
2 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, מודד מקופל.
דפי משימות: שיום והשלמת מצולעים