חוקרים את החנוכייה

-
-
תחילה ניצור את הלהבות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כך שיתקבלו שני קווי הסימטריה של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלעות המסומנות לקו הסימטריה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הנייר כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלעות המסומנות לקו הסימטריה ולפתוח, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את הריבועים לפי קוי הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: נקפל בתשעה מהריבועים הקטנים שגזרנו.
-
-
הוראת קיפול: נקפל בכל אחד מ-9 הריבועים שגזרנו, קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נקפל בכל אחד מ-9 מהריבועים שגזרנו את הצלע לקו הסימטריה.
-
-
שאלה לדיון: מהו שם המרובע שהתקבל לאחר הקיפול (צלעותיו מסומנות בצבע אדום)?
-
העזרו במודד בבחינת הצלעות והזוויות הישרות. (או להעזר בכך ששתי הזוויות הישרות הן הזוויות הישרות של הריבוע).
-
-
תשובה: שם המרובע הוא טרפז ישר זווית, שצלע אחת מאונכת לשתי הצלעות המקבילות.
-
בטרפז את הצלעות המקבילות נכנה בשם בסיסים.
ושתי הצלעות האחרות נקראות שוקיים. לכן ניתן לתאר את הטרפס ישר הזווית כטרפז ששוק אחת שלו מאונכת לבסיסים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה. בכל 9 הריבועים.
-
-
שאלה לדיון: יצרנו 9 להבות מה ניתן לומר על הצורה של הלהבה? הסבירו
-
-
תשובה: צורת הנייר שקיפלנו הוא מרובע בצורת דלתון. לדלתון יש שני זוגות של צלעות סמוכות השוות זו לזו באורכן.
-
-
כל תלמיד יבחר 3 נייר אוריגאמי ממניפת הצבעים.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שקיבלתם?
מה מיוחד במצולע הזה?
-
יש לאפשר לתלמידים לתאר את המצולע ולבחון אותו בעזרת המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא מצולע בצורת ריבוע.
מצולע בעל 4 צלעות שכל צלעותיו שוות אורך וכל זוויותיו ישרות, הוא ריבוע.
-
יש להציג את התשובה רק לאחר שנערך דיון וחקר בכיתה בעזרת המודד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולהדק בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו הסימון שיצרנו בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הקצרה אל הצלע המקבילה ולפתוח בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע אל קו הסימטריה בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע המסומנת בנקודה אל הצלע המסומנת בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע המסומנת בנקודה אל הצלע המסומנת בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נפתח את הקיפול בשני הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נקפל בנייר נוסף כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע המקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע קצרה לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
יצרנו את החנוכיה והשמש. נחבר את הלהבות שקיפלנו לצורת דלתון לחנוכיה.
-
-
נחבר את הלהבות לחנוכיה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
חג שמח
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו טרפז ישר זווית.
- התלמידים יזהו את הדלתון.
- שם הדגם
חנוכיה
מספר סידורי 4055
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו את תכונות הדלתון את האלכסונים של הדלתון תוך כדי קיפול הלהבה של החנוכיה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: ישרים מאונכים, אלכסונים וקוי סימטריה.
- ציוני דרך
כיתה ה – עמוד 30